Hoppa till innehåll Hoppa till sidfoten
Glad bild på Nina Dahlin it-projektledare på it-enheten.
Nina Dahlin it-projektledare på it-enheten. - Jag bidrar till att verksamheterna på Rättsmedicinalverket har rätt it-stöd så att de kan utföra sitt arbete på bästa möjliga sätt.

Nina är projektledare på en växande it- och digitaliseringsenhet

mer

Nina Dahlin arbetar på it- och digitaliseringsenheten som projektledare och förvaltningsledare. Nina driver it-projekt, ansvarar för att förvalta myndighetens it-system och löser användarnas digitala problem.

– Jag tycker att mitt jobb är mycket givande. Rättsmedicinalverket driver en spännande och viktig verksamhet och jag uppskattar den dagliga kontakten med användarna, säger Nina.

 

 

Rättsmedicinalverket är inne i en satsning för att hämta hem it-tjänster och förvalta it-system på egen hand. Det stärker myndighetens it-säkerhet och ger möjligheten att driva våra egna it-projekt. Det betyder att enheten har behov av fler anställda med en teknisk bakgrund och intresse för verksamheten.
It-enheten på Rättsmedicinalverket har fördubblats flera gånger om sedan år 2016 och enheten förväntas växa ytterligare. Nina Dahlin, civilingenjör i datateknik, är en av många som relativt nyligen har börjat på Rättsmedicinalverkets it-enhet. Hon märker av myndigheten it-satsningar.

– Jag jobbar som projektledare och förvaltningsledare inom it på Rättsmedicinalverkets huvudkontor i Stockholm. Mina arbetsuppgifter är bland annat att ansvara för och sköta förvaltningen av Rättsmedicinalverkets ärendehanteringssystem. Jag leder också projekt såsom it-upphandlingar och införandet av nya it-system, säger Nina.

Rättsmedicinalverket är en del i rättskedjan och arbetar tillsammans med och på uppdrag av andra myndigheter som polisen, Åklagarmyndigheten, domstolarna, Kriminalvården och Migrationsverket.

Vilken funktion fyller du i rättskedjan?

– Jag bidrar till att verksamheterna på Rättsmedicinalverket har rätt it-stöd så att de kan utföra sitt arbete på bästa möjliga sätt. Jag fungerar som länken mellan verksamheten och it. Jag är väl insatt i verksamhetens behov och är bra på att anpassa tekniken som finns till de behov som finns.

Nina Dahlin, it-projektledare på it-enheten, på språng.

Nina Dahlin it-projektledare på it-enheten, på väg till ett möte med en av projektgrupperna hon leder.

När bestämde du dig för att satsa på din yrkesbana?

– När jag var yngre var jag väldigt intresserad av matematik och data så det blev ganska naturligt för mig att styra in på en teknisk bana. Jag läste datateknik på KTH. Utöver det har jag en stor fallenhet för att organisera, planera, strukturera och leda människor i arbete. Det blev som ett naturligt nästa steg att gå in i projektledning inom it-verksamhet.

Hur hamnade du här på Rättsmedicinalverket?

– Innan jag började på Rättsmedicinalverket jobbade jag i många år som konsult och då var jag projektledare för flera stora projekt inom hälso- och sjukvården. Rättsmedicinalverket tillhör den medicinska delen av rättskedjan så jag kände att det var ett närliggande område och att jag kunde ta med mig mina kunskaper och erfarenheter från mitt tidigare arbete.

Finns det egenskaper eller kunskaper som är extra viktiga att ha för dig som yrkesperson?

– Ja, det är bra om man har ett intresse för verksamheten man jobbar i och förstår dess behov. Det är också bra om man har förmåga att planera, organisera, strukturera och leda arbete.

Jag fungerar som länken mellan verksamheten och it.

Hur ser en typisk dag på jobbet ut för dig?

– Det innebär ofta problemlösning i form av att till exempel lösa fel och problem som användarna har stött på. Tillsammans med våra it-tekniker är jag med och löser de problemen. Jag jobbar även med att ta fram projektplaner och tidsplaner, jag har arbetsmöten med projektgrupper för att planera och följa upp det arbete som vi gör. Det kan också innebära att ta fram en presentation för en projektstyrgrupp så att de kan fatta rätt beslut.

När är jobbet som bäst?

– Det är när jag känner att jag hjälper till att underlätta för verksamheten genom att lösa de problem som medarbetare har stött på med våra it-system. Kan jag komma in och hjälpa till så att kärnverksamheten kan lösa sina arbetsuppgifter smidigt är det extra kul på jobbet.